•  

IDFA: The Treasures of Crimea

IDFA

Een kwestie van noodlottig toeval: terwijl in het Allard Pierson Museum in Amsterdam een tentoonstelling loopt met kunstschatten uit de Krim, wordt het gebied begin 2014 geannexeerd door Rusland.

Aan wie moeten de kunstvoorwerpen worden teruggegeven? De musea op de Krim die zo vriendelijk waren ze uit te lenen? Of Oekraïne, het land waar de Krim onder viel vóór de annexatie? Wat moet museumdirecteur Wim Hupperetz doen?

Laat het maar aan documentaire-veteraan Oeke Hoogendijk (Het nieuwe Rijksmuseum) over om zo’n onontwarbaar probleem spannend te verfilmen en de menselijke maat te vinden in een potje gerechtelijk touwtrekken. Politieke, emotionele, persoonlijke en cultureel-historische belangen lopen kriskras door elkaar heen. Ze laat juridisch redenerende advocaten hun verhaal doen en reist langs geëmotioneerde museumdirecteuren met gaten in hun collectie.

Terwijl archeologen op de Krim doorgaan met hun historisch baanbrekende werk, lijkt het of hun eerdere vondsten in Nederland juist opnieuw begraven zijn. Afgesloten voor de wereld in een depot zijn zij misschien wel de grootste verliezers in het conflict.


Delen