•  
  •  

IDFA: Tonight’s Homework

IDFA

Door de vragen te herhalen die Abbas Kiarostami schoolkinderen stelde in Homework (1989) ontstaat een indirect portret van hedendaags Iran.

In Homework (1989) ondervraagt Abbas Kiarostami een aantal leerlingen van een openbare school voor de camera. Het gaat over huiswerk, straf en toekomstdromen. Het resultaat is een portret van de generatie die opgroeide tijdens de Irak-Iranoorlog en gevangen zat in onzekerheid en een rigide opvoeding.

Ruim dertig jaar later herhalen regisseurs Ashkan Nejati en Mehran Nematollahi de vragen van Kiarostami en komen tot de conclusie dat zowel het schoolsysteem als de samenleving drastisch is veranderd. De kloof tussen arm en rijk is enorm gegroeid en dat is al merkbaar op school. Ouders zijn ongeletterd en kunnen hun kroost niet helpen of hebben het te druk met hun carrière om huiswerk te controleren. Het ontbreekt aan sturing en interesse.

Ook twee inmiddels volwassen personages uit Kiarostami’s film beamen dat er iets grondig mis is met de manier waarop verantwoordelijkheden worden afgeschoven op onderwijzers. Het enige dat gelijk is gebleven zijn de sociaal wenselijke antwoorden van de kinderen. Want ja, natuurlijk hebben ze braaf hun huiswerk gedaan.


Delen