•  
  •  

J’accuse

Picl: online films kijken

Roman Polanski verfilmt de Dreyfus-affaire.

Eind 19e eeuw was Frankrijk twaalf jaar lang in de ban van de Dreyfus-affaire, het gerechtelijk schandaal dat volgde toen de Joods-Franse officier Alfred Dreyfus valselijk werd beschuldigd een spion voor Duitsland te zijn. Juridische fouten, gerechtelijke dwalingen en antisemitisme vormden de kern van dit schandaal.

J’accuse is Polanski’s verfilming van deze affaire. Hij vertelt vanuit het standpunt van Kolonel Picquart. Wanneer deze aan het hoofd komt van het bureau voor contraspionage, ontdekt hij dat de bewijzen tegen Kapitein Alfred Dreyfus vervalst zijn. Vanaf dan, en met gevaar voor zijn eigen carrière en leven, zet hij alles op alles om de ware schuldigen te ontmaskeren en Alfred Dreyfus in ere te herstellen.

Kunst en de maker, kun je dit los van elkaar zien?

J’accuse wakkert het debat aan of je een kunstenaar en zijn werk van elkaar kunt scheiden. Roman Polanski werd in 1977 veroordeeld voor de verkrachting van een minderjarig meisje. Daarna volgden meer zaken. Rond de Franse première van de film werd hij opnieuw door verschillende vrouwen beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag. Eén van deze vrouwen was Valentine Monnier die zich na jaren van zwijgen uitsprak naar aanleiding van de film. Ze verwijst naar een interview met Polanski door Paul Bruckner waarin Bruckner de vergelijking maakt tussen Dreyfus en Polanski. Polanski antwoordt hierop: “I must admit that I am familiar with many of the workings of the apparatus of persecution shown in the film, and that has clearly inspired me.”

Prijzen

J’accuse ging in première op het filmfestival van Venetië en won de grote juryprijs. Daarnaast werd de film genomineerd voor maar liefst 12 Césars (de belangrijkste Franse filmprijs). De film won er uiteindelijk drie – waaronder die voor beste regisseur – waarna verschillende actrices uit protest de zaal verlieten.

Ketel(t)huis

Een gesprek tussen onze programmeurs over de film.

Verder lezen?

Eddy Terstall voor De Balie: “Get your award and fuck off.”

Joost Broeren-Huitenga in Parool: “J’accuse: koren op de molen van omstreden Roman Polanski.”

Sylvain Ephimenco in Trouw: “Is de affaire rond Polanski de zoveelste episode van de #MeToo-beweging?”

Dana Nechusthan, Sacha Polak en Nouchka van Brakel in de Volkskrant: “Kan de nieuwe film van de omstreden Roman Polanksi wel zomaar worden vertoond?”

Sacha Gertsik in de Filmkrant: “Ik j’accuse helemaal niemand (maar je kunt je tijd beter besteden).”

Claire Dederer in The Paris Review: “What Do We Do with the Art of Monstrous Men?”

 

Het venijn van J’accuse zit hem in de menselijke vraag die Polanski onder alle militaire en juridische poppenkast stelt en die hij de kijker inwrijft: hoe kon het dat zelfs de eerzame Picquart, een man die bereid was zijn carrière n leven te offeren voor Dreyfus, blind was voor zijn eigen, als vanzelfsprekend ervaren antisemitisme? de Volkskrant
Hij is ook zo goed als hij is, niet ­ondanks maar juist vanwége Polanski’s omstredenheid. Het Parool
J’accuse is ouderwets vakwerk. Trouw

Delen