Deutsches Kino
Persoonlijk speelfilmdebuut over een Duitse die op zoek gaat naar haar Senegalese roots
Ivie is een Duitse uit Leipzig met Afrikaanse wortels. Ze is opgegroeid bij haar moeder; haar vader heeft ze nooit gekend. Ze voelt zich honderd procent Duitse, heeft haar studie afgemaakt en wil nu carrière maken als wiskunde- en sportlerares. Dat haar vrienden haar ‘Schoko’ noemen vindt ze wel gezellig. Tijdens de sollicitaties stoort ze zich eraan dat haar gesprekspartners alleen geïnteresseerd lijken te zijn in haar gemengde afkomst, en nauwelijks oog hebben voor haar capaciteiten. Dan staat plotseling haar – tot dan toe onbekende – halfzus Naomi uit Berlijn voor haar neus met de mededeling dat hun biologische vader is overleden. Naomi wil dat Ivie meegaat naar de begrafenis, in Senegal. Waar Ivie nooit met haar Afrikaanse wortels bezig is geweest, dwingt de omgeving haar ineens om dat nu wel te gaan doen, temeer daar Naomi heel anders tegen zaken aankijkt.
Voor haar speelfilmdebuut verwerkte Sarah Blaßkiewitz, zelf ook afkomstig uit de omgeving van Leipzig, tal van persoonlijke ervaringen die ervoor zorgden dat ze heel anders tegen zichzelf ging aankijken. Ivie wie Ivie kan gemakkelijk gezien worden als een parabel voor de hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en de veranderende kijk op de identiteit van mensen van kleur. Maar ondanks die serieuze thematiek is de film allerminst zwaar, en – mede door het sprankelende karakter van de hoofdpersoon (overtuigend gespeeld door Haley Louise Jones) – een genot om naar te kijken.